Is auteursrecht geldig in vriendschappelijke kring?

Vrienden van ons hebben een poster ontworpen voor een voorstelling/logo voor een voorstelling (commercieel).

Dit is in een vriendschappelijke kring afgesproken (mondeling/facebook chat, zoals vrienden doen).

Nu is het vervelende dat de vriendschap helaas verbroken is, maar alle posters al wel besteld zijn (met ontwerp die hun hebben gemaakt).

Wij krijgen nu verschillende berichten van ze dat wij niks mogen publiceren omdat het HUN ontwerp is en HUN logo ontwerp.

Klopt dit? Of telt dit niet omdat het in vriendschappelijke kring allemaal gemaakt is.

Van de een hoor ik van wel van de andere weer niet. Wie kan ons hier een duidelijk antwoord op geven?

Onze dank is groot!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Auteursrecht is ook in een vrienschappelijke kring van toepassing, je zult ten alle tijden een bewijs moeten kunnen laten zien dat je het recht hebt om een afbeelding te gebruiken.

Indien je vanuit de facebook chat kunt aantonen dat je dat recht hebt gekregen is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Precies.
Er is een afspraak dat die posters gemaakt zijn voor een voorstelling. Overigens, als de voorstelling commercieel is, is het op zijn minst fatsoenlijk om ook de ontwerper (iets) te betalen.