Welke leverenzymen kunnen zijn verhoogd als bijwerking van Amlodipine?

Op: http://www.exmedica.nl/ib-tekst/amlodipine/h27721 staat:

"Lever- en galaandoeningen:
Zelden:
Toename van leverenzymen, geelzucht, hepatitis. "

- Specifiek over welke enzymen wordt hier gesproken?
- Wordt hier gesproken over een toename van deze enzymen in de lever of in het bloed?
- Over toename in welke mate wordt hier gesproken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

ALAT, ASAT en LDH. Kijk maar op het labformulier dat je meekrijgt om je leverfuncties te controleren.

ALAT (Alanine-Amino-Transferase), ASAT (Aspartaat-Amino-Transferase) en het LDH (melkzuurdehydrogenase) zijn enzymen die hoofdzakelijk voorkomen in levercellen. Als levercellen beschadigd zijn, lekken de enzymen weg uit de lever. Er ontstaat dan een verhoogd gehalte van deze enzymen in het bloed. Dit wijst dus op een beschadiging van de lever.

Verhoogde waardes van ALAT, ASAT en LDH kunnen wijzen op:

* Verschillende vormen van hepatitis. Hepatitis is een ontsteking van de lever, waarbij levercellen beschadigt raken of zelfs afsterven. Er zijn veel verschillende oorzaken van hepatitis. Hepatitis kan veroorzaakt worden door een virus; we spreken dan van virale hepatitis (hepatitis A, B, C, D, E). Hepatitis kan ook veroorzaakt worden door langdurig alcoholgebruik, medicijnengebruik of een verstoring van het eigen afweersysteem (auto-immuun hepatitis).
* Een belemmerde afvoer van galvloeistof door bijvoorbeeld galstenen of een vernauwing in de galwegen.
* Andere afwijkingen in de lever, zoals kanker in de lever.
* In sommige gevallen kunnen hoge waardes van deze enzymen te maken hebben met een hartaandoening (hartinfarct).

Toegevoegd na 10 minuten:
Bijgevoegd een uitgebreide tabel met referentiewaarden. De interpretatie (wat is te hoog of veel te hoog etc. waag ik me niet aan want dat is echt iets voor de specialist).